Eens gestopt, kan je nog regelmatig geconfronteerd worden met de allesoverheersende drang om te gebruiken (ook “craving” genoemd). Die kan uitgelokt worden door zogenoemde “triggers”: allerlei zaken die de zin om te gebruiken oproepen. Probeer je zo vlug mogelijk bewust te worden van jouw triggers, zodat je ermee kan afrekenen.

Bijvoorbeeld: verwijder alle drank, drugs en voorwerpen die met druggebruik te maken hebben (zilverfolie, naalden en spuiten). Probeer situaties en misschien zelfs vrienden te vermijden die jou te sterk doen denken aan gebruik. Andere mogelijke triggers zijn stress, herinneringen, plaatsen waar je regelmatig gebruikte, …

Wat als 'craving' de kop opsteekt?

Hoe onoverkomelijk het ook lijkt, craving duurt zelden langer dan 30 minuten. De eerste weken en maanden zijn de ergste. Geleidelijk aan wordt de craving minder intens en komt het minder vaak voor. Hieronder enkele tips hoe je het kan aanpakken.

  1. Wacht tot het vanzelf overgaat
    Doe je helemaal niets, dan verdwijnt de drang om te gebruiken of gokken vanzelf na 30 minuten. Het is zoals een golf die je overspoelt. Het begint klein, wordt dan steeds groter, totdat het een piek bereikt en weer verdwijnt. Probeer die golf rustig te ondergaan. Zo kan je hem onder controle krijgen.
  2. Zoek afleiding
    Maak vooraf een lijstje. Welke activiteiten kunnen je op lastige momenten helpen? Op het moment zelf is het soms moeilijk om nog rustig na te denken. Dan is het handig dat je op dat lijstje kan terugvallen. Kies voor actie. Ga bijvoorbeeld joggen, fietsen of een eind wandelen. Of neem een warm bad, doe iets wat je ontspant, ... Verzet je gedachten. Zoek manieren om jezelf steeds opnieuw te motiveren. Probeer jezelf niet te focussen op het voelen van je zin om te gebruiken.
  3. Zoek steun
    Vaak kan je bij familie of vrienden terecht voor een babbel. Alleen al door hen te vertellen over je zin om te gebruiken of te gokken, word je rustiger. Zo neemt die zin vanzelf wat af. Bekijk op wie je kan steunen. Vertel hen gerust hoe ze jou het best kunnen helpen. Dat kunnen verschillende dingen zijn, zoals een goed gesprek, je gevoelens de vrije loop te laten of samen iets leuks doen.
  4. Train je gedachten
    Ga eens na wat je denkt wanneer de zin in drank, drugs, pillen of gokken de kop opsteekt. Negatieve gedachten zoals ‘ik hou het toch niet vol’ of ‘eentje kan geen kwaad’ helpen je uiteraard niet verder. En ze kloppen ook niet met de werkelijkheid.
    Zoek naar helpende gedachten. Dat zijn gedachten die je sterken in je gevoel dat je het aankan. Ze geven je een goed gevoel over jezelf en wat je probeert te bereiken.

Niet alleen craving maakt stoppen moeilijk. Je kan ook last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Hoe ga je daarmee om?

Hulp nodig?

Contacteer ons voor een babbel of een adres in je buurt waar je terecht kan.

Stoppen met drank, drugs, pillen of gokken

Stoppen met drank, drugs, pillen of gokken gaat zelden zonder slag of stoot. Het is een verhaal van wisselend succes, tegenslagen en overwinningen. Deze folder biedt basisadvies en houvast.

Als ze horen dat je een drugprobleem hebt, heeft iedereen al snel zijn mening klaar. Wat een verademing dat De DrugLijn je niet labelt.

Een anonieme gebruiker