Het is nooit te laat om je drinkgewoonten aan te passen. Zodra je minder alcohol drinkt, zal je de voordelen snel aan den lijve ondervinden.

Zelfs een kleine aanpassing kan al een grote impact hebben op je gezondheid.

Deze tips kunnen helpen:

  • Drink je graag een glaasje alcohol als je op stap gaat? Wissel dan af: na elk alcoholisch drankje volgt een alcoholvrij. Drink niet als je met de wagen op stap bent.
  • Bij veel activiteiten komt alcohol kijken (een etentje, een terrasje, een receptie, op vakantie, …). Zorg voor activiteiten waar alcohol niet de rode draad hoeft te zijn. Doe bijvoorbeeld een natuurwandeling, een sportieve uitdaging, een cursus of workshop, een bioscoopavondje, … Stel je ook af en toe de vraag: moet er wel na elke activiteit een glas alcohol zijn?
  • Drink je regelmatig thuis een glas? Dan kan het helpen om minder grote hoeveelheden alcohol in huis te halen. Je kan er ook af en toe voor zorgen dat er geen alcohol in huis is.
  • Experimenteer! Ga op zoek naar receptjes en maak eens een lekkere 'mocktail' (een alcoholvrije cocktail). Of ontdek de smaak van onbekende niet-alcoholische dranken die je in de winkels vindt. Zorg dat je iets lekkers alcoholvrij in huis hebt.

Sommige mensen kiezen om alcohol volledig achterwege te laten. Uit noodzaak of als bewuste keuze. Respecteer dat. Dring niet aan als je gasten of gezelschap liever geen alcohol drinken.

Gaat het voor jou niet zo gemakkelijk om te minderen? Dan vind je hier meer tips. Je kan ook steeds anoniem contact met ons nemen. De DrugLijn kan je helpen bij het zoeken naar hulp.

Aan de slag

Ben je bezorgd over je alcoholgebruik? Test dan snel je eigen gebruik. Gratis en anoniem.

Ouder worden en alcohol

Niet zozeer jongeren, maar vijftigers en zestigers zijn de stevigste drinkers. Samen met de leeftijd, neemt ook de impact van alcohol op je lichaam toe. Deze folder beantwoordt enkele veel gestelde vragen over alcohol en je gezondheid.