1. Voor het vierde jaar op rij werd een record aan vragen beantwoord
Sinds 2019 stijgt het aantal vragen aan De Druglijn onafgebroken. Op vier jaar tijd nam het aantal vragen per jaar met een duizendtal toe. Het toenemen van het aantal contacten gaat ook alsmaar sneller: in 2022 werden 7% meer vragen beantwoord dan het jaar voordien; in 2020 bedroeg de stijging slechts 2%. Tegelijkertijd valt ook op dat de contacten met de lijn gemiddeld langer duren dan vroeger.
Een deel van de verklaring voor de stijging, ligt bij de chatservice. De Druglijn zet al 20 jaar in op online beantwoordwerk, eerst via mail, later ook via chat. De voorbije jaren werd er extra geïnvesteerd in de beschikbaarheid via chat. In 2019 werden de openingsuren een eerste keer uitgebreid. Tijdens de eerst lockdown van de COVID-crisis in maart 2020 besliste het team om de openingsuren van de chatservice te verdubbelen. Maar het aantal chatgesprekken is sindsdien meer dan verdriedubbeld, wat duidelijk maakt dat de stijging niet enkel aan die uitbreiding ligt. Het aantal telefoongesprekken nam bijvoorbeeld ook verder toe in 2022.
Alles samen werd aan 8.525 bellers, mailers en chatters een antwoord op maat bezorgd. Meer in detail bekeken werden 3.614 telefoongesprekken gevoerd, 2.500 chats en 2.411 mails beantwoord.