Uitdroging komt voor als je lang staat te dansen, al dan niet in combinatie met het gebruik van alcohol of oppeppende drugs. Je kunt het herkennen aan een aantal reacties van je lichaam.

Je lichaam geeft deze alarmsignalen als je nood hebt aan water: hoofdpijn; duizeligheid; plotse moeheid; flauwte. Ook krampen (in armen, benen en rug); niet meer zweten (ook al is het zeer warm)en onregelmatig en weinig plassen (de urine heeft een donkergele kleur) kunnen wijzen op uitdroging.

Negeer die alarmsignalen niet.

Oorzaken

Vaak is het een gevolg van langdurig dansen, al dan niet in combinatie met het gebruik van alcohol of oppeppende drugs. Dansen op zich doet je al zweten. De combinatie 'dansen en drugs' verhoogt dus de kans dat je vochtbalans uit evenwicht geraakt. Drugs kunnen als effect hebben dat je lichaam vocht verliest (extra zweten, plassen).

Hoe vermijden?

  • Voorkomen is natuurlijk nog beter dan genezen: geen drugs gebruiken is in elk geval de veiligste keuze.
  • Stop met dansen.
  • Ga chillen.
  • Drink twee glazen water of isotone dranken zoals Aquarius, Isostar, AA-drink.
  • Verder drink je best 1 à 2 glazen water, isotone sportdranken of frisdrank per uur om je vochtbalans op peil te houden.
  • Overdrijf niet, want te veel water is ook niet goed.
  • Vermijd alcohol en energydrinks omdat die je lichaam nog verder uitdrogen.