Overweeg je toch medicatie te nemen, lees dan eerst even onderstaande gezonde tips door.

  • Eet gezond en evenwichtig. Vermijd zware en vette maaltijden, zeker 's avonds.
  • Goed en genoeg slapen is belangrijk. Je onthoudt beter en bent meer geconcentreerd wanneer je minstens acht uur geslapen hebt. Beperk de hoeveelheden tabak, koffie, thee, cola en energy drinks. Cafeïne zorgt voor een verhoogd gevoel van irritatie en verstoort je nachtrust.
  • Alcohol drinken als 'slaapmutsje' is een slecht idee, want ook alcohol verstoort je slaap.
  • Ontspan! Las voldoende rustpauzes en ontspanningsmomenten in. Even muziek luisteren, tv kijken en relaxen, kan wonderen doen. Zorg absoluut voor voldoende beweging in de buitenlucht: ga wandelen of sporten.
  • Zoek steun bij je vrienden en bij andere studenten. Een goede babbel kan heel wat druk van de ketel halen.
  • Op de website van je hogeschool of unief vind je zeker een studiebegeleidingsaanbod met tips over studieplanning, examenvoorbereiding… Ook de Dienst Studentenvoorzieningen van je hogeschool of unief heeft een aanbod voor wie worstelt met faalangst, uitstelgedrag of prestatiedruk.

Tips voor wie medicatie slikt:

  • Slik nooit stimulerende medicatie of slaap- en kalmeringsmiddelen zonder eerst langs te gaan bij je huis- of studentenarts. Zo kan je samen de voor- en nadelen bespreken. Gebruik deze medicijnen dus enkel op advies of na voorschrift van een arts.
  • Slik geen medicijnen die je van medestudenten, bezorgde ouders of vrienden kreeg. Een medicijn dat voor een ander voorgeschreven werd, is daarom niet automatisch geschikt voor jou. Gebruik ook niet zomaar een middeltje dat je zonder voorschrift bij de apotheek kunt krijgen.
  • Als stimulerende medicatie of slaap- en kalmeringsmiddelen langer dan een aantal weken gebruikt worden, kunnen ze verslavend werken. Slik ze dus nooit langer dan nodig. Tenzij de arts het zo voorschrijft, slik je ze best niet dagelijks.
  • Lees aandachtig de bijsluiter en controleer de werking, mogelijke nevenwerkingen en wisselwerkingen met andere medicatie.
  • Laat bij gebruik van slaap- en kalmeringsmiddelen voldoende tijd tussen het moment van ontwaken en je examens. Zo kun je sufheid en verminderde concentratie inperken.
  • Combineer geen pep-, slaap- en kalmeringsmiddelen met alcohol of andere drugs. Let dus op als je het einde van de examens viert.
  • Wees ervan bewust dat stoppen met medicijnen na een periode van gebruik niet altijd even vlot gaat. Soms kunnen onthoudingsverschijnselen optreden. Neem voldoende tijd om te recupereren. Na de uitputtingslag van de examens kunnen je lichaam en geest sowieso wat rust gebruiken.

Blokproblemen?

Gebruik je slaap- of kalmeringsmiddelen?

Studeren en medicatie gaan niet hand in hand

Folder over de effecten en risico's van medicatie bij het studeren. Inclusief tips om de examens zonder pillen door te komen. Dit materiaal draagt het Trusty-label voor kwaliteitsvolle jeugdinformatie.