Home » Tips en Advies » Studeren » Slaap- en kalmeermiddelen

Slaap- en kalmeermiddelen

Sommige studenten slikken slaap- en kalmeermiddelen om de zenuwen de baas te kunnen of beter te slapen.

Slaap- en kalmeringsmiddelen worden niet alleen gebruikt bij slaapproblemen, maar ook om stress en angst de baas te kunnen. Sommige studenten slikken ze zelfs om de werking van pepmiddelen af te remmen en alsnog een goede nachtrust te hebben.

Hoe werken slaap- en kalmeermiddelen?

Er bestaan veel soorten slaap- en kalmeringsmiddelen. Of zo’n middel slaapverwekkend of kalmerend werkt, hangt af van de dosis, hoelang het medicijn werkt en hoelang je het middel al slikt.

Bij het eerste gebruik verminderen de klachten. Je slaap verbetert en gevoelens van angst, onrust, onvrede of stress verminderen. Je wordt wel suffer en onverschilliger en kan je minder goed concentreren. Dergelijke medicijnen vertragen immers de activiteit in je hersenen en centrale zenuwstelsel.

Risico’s

Zoals elk geneesmiddel kunnen ook slaap- en kalmeringsmiddelen bijwerkingen hebben; zowel vanaf de eerste inname als bij langdurig gebruik. Ze zorgen ervoor dat je je minder goed kan concentreren en minder snel reageert. Die sufheid maakt het ook risicovoller om met de auto naar de examens te rijden.

Slaap- en kalmeringsmiddelen kunnen je helpen om sneller in te slapen, maar zorgen uiteindelijk voor een onnatuurlijk slaappatroon. Hoe raar dat ook klinkt: daardoor kan je je de volgende ochtend slechter uitgerust voelen. Je kan je ook neerslachtig of net angstiger voelen nadat je deze medicatie genomen hebt.

Bij langdurig gebruik kan je last krijgen van vervelende bijverschijnselen zoals hoofdpijn, geheugenverlies, duizeligheid, onverschilligheid en depressies.

Net zoals bij stimulerende medicatie heb je op termijn steeds hogere dosissen nodig om hetzelfde effect te bekomen.

Test jezelf

Gebruik je slaap- of kalmeringsmiddelen?

Doe de test

Blokproblemen?

Wordt de examenstress je even te veel? Praat erover.

Chat met Teleblok

Studeren, alcohol en cannabis

Alcoholgebruik bij studenten is een courant gegeven. En een joint zou erbij horen. Maar hoe zit het nu echt?

Examens en medicatie

Nogal wat studenten grijpen in de examenperiode naar koffie, energy drinks, vitamines of voedingssupplementen.

Studentenverenigingen

Ook als studentenvereniging kan je een statement maken over alcohol of acties opzetten rond cannabis.

Een folder over studeren en medicatie