1. Voor het tweede jaar op rij opmerkelijk minder vragen beantwoord
Sinds 2019 zat het aantal vragen aan De Druglijn onafgebroken in de lift. Sinds de COVID-crisis werd jaar na jaar een recordaantal vragen beantwoord. Het steeg tot 8.525 in 2022. Maar sindsdien daalde het aantal weer. Het totaal aantal beantwoorde vragen viel in met 13% terug en klokte af op 6.556. De daling deed zich zowel voor in het aantal telefoongesprekken als chats maar was het grootste in het aantal mails. Het totaal aantal beantwoorde vragen bestonden uit 2.891 telefoongesprekken, 1.606 mails en 2.059 chatgesprekken.
De stijging tot en met 2022 was voor een groot deel te verklaren door de forse stijging van het aantal chatgesprekken. Die was mede te danken aan de uitbreiding van de openingsuren van de chat in 2019 en 2020. Maar sinds 2023 is het aantal chatgesprekken niet meer toegenomen. Toch blijft het aantal chatgesprekken dubbel zo hoog als voor de uitbreiding van de openingsuren. Samen met het aantal mailvragen zorgen de chatgesprekken er voor dat meer dan de helft (56%) van de vragen aan De Druglijn online gesteld wordt.
Een andere aanwijzing dat de impact van de COVID-crisis op de lijn inmiddels is uitgewerkt, is de daling in de gemiddelde beantwoordduur van de contacten. Vooral bij telefoongesprekken (- twee en een halve minuut) en in mindere mate voor het beantwoorden van chats en mails lag die voor het eerst sinds de pandemie lager dan in het jaar voordien. Minder lange gesprekken kunnen er op wijzen dat de mentale impact van de pandemie inmiddels is afgenomen.
Ook andere maatschappelijke evoluties zoals het toenemend gebruik van AI bij vragen kan een impact hebben op de evolutie van het aantal vragen. Het vormt een uitdaging voor De Druglijn om daar de komende jaren op in te spelen.
 
                           
           
        
               
                  
                   
                  
                  