In alcohol zitten calorieën. Zoveel is duidelijk. Maar waarom spreken we van een ‘bierbuik’ en niet van een ‘wijnbuik’? Heeft het alleen met bier te maken? Is het puur een mannenkwestie?

Vermoedelijk is het begrip 'bierbuik' historisch gegroeid. Bier is de alcoholische 'volksdrank' bij uitstek. Wijn is in onze samenleving nog maar een paar decennia zo wijd verspreid als het vandaag is.

Tot voor kort lag het gemiddelde alcoholverbruik bij mannen ook een pak hoger dan bij vrouwen. Vrouwen hebben mannen stevig bijgebeend qua drankverbruik, maar toch wordt bij overgewicht en alcohol nog steeds vooral aan mannen gedacht. Terecht?

Een 'bierbuik' bestaat wel degelijk. Het klopt ook dat het vooral bij mannen voorkomt. Maar uiteraard kunnen ook vrouwen gewicht winnen door alcohol te drinken. Alleen zullen zij minder vaak een bierbuik krijgen omdat vet zich bij vrouwen doorgaans meer aan de heupen en het achterwerk opstapelt dan in de buikstreek.

Onderzoeken naar het effect van alcohol op het lichaamsgewicht tonen tegenstrijdige resultaten. Wat wel duidelijk is: wie veel (2 tot 3 glazen per dag) en/of langdurig alcohol drinkt, loopt kans op een paar extra kilootjes. Of en in welke mate dat gebeurt hangt ook af van je leeftijd, geslacht en erfelijke aanleg.

Caloriebron

Alcoholische dranken kunnen dikmakers zijn. Dat wordt nog vaak over het hoofd wordt gezien door wie gezond wil leven.
1 gram zuivere alcohol staat voor 7 Kcal terwijl bijvoorbeeld koolhydraten (zetmeel en suikers) 4 Kcal per gram leveren.
Aangezien een standaardglas alcohol 10 gram zuivere alcohol bevat, levert dat alvast 70 Kcal per glas.

Hoeveel calorieën je consumeert door het drinken, hangt niet alleen af van het aantal gram zuivere alcohol maar ook van het soort alcoholische drank:

  • Bieren bevatten van nature meer suikers en zijn daardoor nog calorierijker. Een glas pils bevat zo'n 110 Kcal, donker bier tot meer dan 200 Kcal.
  • Ook wijn bevat veel calorieën, zij het minder dan bieren. Een glas rode wijn (10 cl) bevat ongeveer 70 Kcal, een glas witte wijn 120 Kcal.
  • Omdat ze naast alcohol vaak ook fruitsappen of limonades bevatten, zijn cocktails en mixdranken de grootste dikmakers. Hetzelfde geld voor likeuren die veel suikers kunnen bevatten.

Lege calorieën en vetopslag

De calorieën die pure alcohol aanlevert, worden 'lege' calorieën genoemd. Zulke calorieën leveren je lichaam wel energie en kant-en-klare 'brandstof' maar hebben voor het overige geen enkele voedingswaarde. Die 'lege' calorieën uit alcohol komen bovenop de normale voeding, waardoor het lichaam de neiging heeft het overschot aan calorieën op te slaan als vet.

Bovendien heeft alcohol de onaangename eigenschap dat het de afbraak van andere vetten uit onze voeding vertraagt. Gevolg is dat het lichaam nog meer vet kan gaan opslaan en dat je verdikt.

Levensstijl

Alcoholische dranken kunnen ook op een onrechtstreekse manier voor extra calorieën.

Wie nogal wat drinkt, leeft meestal minder gezond (door bijvoorbeeld minder te bewegen en dus minder vet te verbranden). Bovendien prikkel alcohol de maag en zet het aan tot eten. Je kent het wel: tijdens het drinken ontstaat de neiging om ook nog eens vet te eten (nootjes, chips, frietjes, gefrituurde snacks, …).

Het verdovende effect van alcohol maakt dat wie dronken wordt zichzelf minder in de hand heeft en kans loopt om minder maat te kunnen houden in het eten van chips en snacks.

Samengevat

Van alcohol drinken kan je gewicht bijwinnen. Al dan niet in de vorm van een dikkere buik en al dan niet door het drinken van bier. Elke alcoholische drank bevat in mindere of meerdere mate calorieën en alcohol drinken nodigt vaak ook uit tot (vettig) eten. Waar het gewicht zich vooral opstapelt, hangt ervan af of je een man of een vrouw bent.

Alcohol en gezondheid

Wat zijn de risico's?

Alcohol brengt risico's met zich mee op korte en lange termijn. Alcoholmisbruik tast op lange termijn het ganse lichaam aan. Het best gekend is de beschadiging van de lever (ontsteking, vetopstapeling, cirrose), de pancreas en de hersenen.

Alcohol. Hoeveel is te veel?

Folder voor volwassenen die de risico's van alcohol belicht en een inschatting toelaat van hoe riskant je eigen drinkgedrag is.