• De DrugLijn is geen noodlijn. De lijn is niet als dusdanig bij wet erkend en heeft evenmin de opdracht om in te staan voor noodhulp. Een illustratie daarvan is het feit dat de telefoonlijn niet 24 uur per dag bemand is. Ook online contacten zijn niet geschikt om noodhulp te bieden. In acute noodsituaties contacteer je beter een arts of de bevoegde hulpdiensten (112)
  • Uiteraard kan De Druglijn je wel opvang bieden wanneer je voelt dat je in emotionele nood verkeert. Toch is het niet onze opdracht om hier onbeperkt voor open te staan. De DrugLijn kan een eerste opvang bieden maar heeft een doorverwijsfunctie en beschouwt zichzelf als opstap naar verdere hulp indien daar nood aan is. Bij herhaaldelijke contacten waarbij blijkt dat de oproeper er niet in slaagt om tot de geringste evolutie in zijn of haar situatie te komen, behouden we ons het recht voor om deze te begrenzen.
  • Medische vragen: Bij De DrugLijn kan je terecht met vragen die een medische achtergrond hebben. De lijn stelt echter geen artsen of paramedici te werk. We kunnen je dus wel basisadvies geven, maar geen bindend advies. Het antwoord dat je van De DrugLijn krijgt, kan nooit dat van een arts vervangen.
  • Juridische vragen: Bij De DrugLijn kan je ook terecht met juridische vragen. De lijn stelt echter geen juristen te werk. We kunnen je dus wel basisadvies geven, maar geen juridisch bindend advies. Het antwoord dat je van De DrugLijn krijgt, kan nooit dat van een jurist vervangen.
  • Verwijzingen voor hulpverlening: De DrugLijn beschikt over een uitgebreide database die toelaat om wie daar nood aan heeft door te verwijzen naar diverse mogelijkheden voor hulp in heel Vlaanderen. De DrugLijn verwijst door in overleg met de oproeper en dient geen belangen van bepaalde hulpcentra. Er wordt wel enkel verwezen naar door de overheid erkende en betoelaagde centra. We maken die keuze omdat het bij privĂ©-initiatieven moeilijker is om zicht te krijgen op de kwaliteit van de geboden zorg.is.

Bij contact via mail

  • Je echte naam invullen op het contactformulier hoeft niet, gebruik gerust een schuilnaam (nickname). Om je zo gericht mogelijk te kunnen antwoorden is het handig als je de bijkomende velden op het formulier invult. Maar het hoeft niet.
  • Om jou een antwoord te sturen, hebben we uiteraard een e-mailadres nodig. Dat wordt in volle anonimiteit behandeld. Maak je je toch zorgen over je anonimiteit, maak dan een apart mailadres (bvb. via hotmail of gmail) aan. Je kan ook overwegen om een tijdelijk of zogeheten 'wegwerp'-mailadres aan te maken alvorens je ons mailt. Uitgebreide info over anonimiteit, beroepsgeheim en privacy lees je in onze privacy verklaring.
  • Je krijgt een antwoord via een unieke link waar enkel jij toegang toe hebt. De DrugLijn kan niet langer instaan voor de privacy wanneer je ons antwoord afdrukt je de unieke link aan anderen bezorgt of hen via andere manieren toegang verschaft. Dit valt dan onder je eigen verantwoordelijkheid. We verwachten van mailers dat ze ons antwoord niet openbaar maken of delen met anderen.
  • Je krijgt binnen vijf werkdagen een persoonlijk antwoord. Voor specifieke vragen van studenten hebben we soms meer tijd nodig. We beantwoorden per jaar meer dan tweeduizend mails en doen dat in volgorde van ontvangst. We gaan niet in op verzoeken om voorrang te geven. Je beseft dat een mailbericht niet geschikt is voor dringend antwoord of in noodsituaties.
  • Je kan tot drie keer mailen over eenzelfde onderwerp. Dat laat ons toe iedereen tijdig te antwoorden. Raakt je vraag na drie mailantwoorden niet voldoende beantwoord, dan is ze waarschijnlijk te complex om via mail af te handelen. In dat geval verwijzen we jou naar andere instanties. Je kan je onze lijn bellen, gespecialiseerde informatiebronnen raadplegen of rechtstreeks contact nemen met een hulpverlener.
    Op een later moment kan je uiteraard opnieuw beroep op ons doen met nieuwe vragen.

Bij contact via chat

  • Het chatgesprek verloopt in alle vertrouwelijkheid tussen jou en de beantwoorder. De DrugLijn kan niet langer instaan voor de privacy wanneer je het chatgesprek afdrukt of buitenstaanders daar via andere manieren toegang verschaft. Dit valt dan onder je eigen verantwoordelijkheid. We verwachten van chatters dat ze ons antwoord niet openbaar maken of delen met anderen.
  • De DrugLijn behoudt zich het recht voor om chatgesprekken te gebruiken voor opleiding van haar beantwoorders. Omwille van anonimiteit worden ze in dat gevel ontdaan van alle persoonlijke informatie die het gesprek zou kunnen bevatten.
  • Bij oneigelijk gebruik of misbruik van de chatservice houdt De DrugLijn zich het recht voor om het chatgesprek stop te zetten.

Bij contact via Skype

  • Skype is niet geschikt voor het contacteren van noodnummers. De DrugLijn is geen noodlijn. We kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor incidenten die zich voordoen en waarbij blijkt dat Skypecontact de nodige noodhulp verhinderde.
  • Draag zorg voor je eigen privacy bij het gebruik van Skype. Weet dat Skype De Druglijn als contactpersoon op jouw toestel kan opslaan of je contact met ons in een gespreksgeschiedenis kan vermelden. We raden je aan om het nodige te doen om de sporen van je Skypegesprek met ons te wissen. Doe dat zeker als je je Skype-account deelt met anderen (partner, gezinsleden,...)
  • Uit respect voor jouw privacy weigeren wij elk verzoek van Skypegebruikers om hen als vaste contactpersoon toe te voegen en verwijderen wij systematisch de gespreksgeschiedenis uit onze Skype-software.
  • Uitgebreide info over anonimiteit, beroepsgeheim en privacy lees je in onze privacy verklaring.