Alternatieve benamingen: codeïne, paracetamol

Wat zijn pijnstillers?

Pijnstillers worden ingenomen om plotse of aanhoudende pijn te verzachten. De meest verkochte pijnstillers zijn gemaakt op basis van acetylsalicylzuur of paracetamol. Er zijn ook ontstekingsremmende pijnstillers en zware pijnstillers die opiaten bevatten. Enkelvoudige preparaten bevatten één pijnstillende stof, maar er zijn ook gecombineerde pijnstillers, die bijvoorbeeld zowel codeïne als paracetamol bevatten.

Effecten

Enkelvoudige niet-narcotische pijnstillers worden gebruikt bij matige pijn zoals hoofdpijn, menstruatiepijn, spierpijn, tandpijn,… Ze stoppen de overdracht van pijnprikkels in zenuwuiteinden op de plaats van de pijn. Zware, narcotische pijnstillers zijn verwant aan morfine en worden gebruikt bij hevige pijn die niet gestild kan worden met lichte pijnstillers.

Risico's

Elk medicijn kan bijwerkingen hebben. Die kunnen individueel verschillen, naargelang de gevoeligheid en gezondheid van de gebruiker. Nevenwerkingen zijn zeldzaam als paracetamol correct gebruikt wordt. Acetylsalicylzuur heeft wel heel wat bijwerkingen - zowel op korte als op lange termijn - maar het is vooral opletten met zware pijnstillers.

Wetgeving

Geneesmiddelen, waaronder dus ook pijnstillers, zijn onderworpen aan een aantal wetten. Zo moet elk geneesmiddel voorzien zijn van een bijsluiter in begrijpbare taal.
Niet-narcotische enkelvoudige pijnstillers zijn vrij verkrijgbaar bij de apotheek, maar narcotische pijnstillers en combinatiepreparaten zijn enkel op doktersvoorschrift verkrijgbaar.

Materialen over pijnstillers

Drank, drugs of pillen op het werk? Goed gek

Affiche die sensibiliseert over de risico's van middelengebruik op het werk.

Studeren en medicatie gaan niet hand in hand

Folder over de effecten en risico's van medicatie bij het studeren. Inclusief tips om de examens zonder pillen door te komen. Dit materiaal draagt het Trusty-label voor kwaliteitsvolle jeugdinformatie.