Overweeg je een pauze in te lassen? Of de lockdown te gebruiken om te minderen of te stoppen? Goed idee. De coronacrisis kan een unieke gelegenheid zijn om er werk van te maken. Bijvoorbeeld omdat je minder buitenhuis komt. De café’s zijn gesloten en je komt via vrienden minder in de verleiding om alcohol of illegale drugs te gebruiken.

Drank, drugs en pillen kunnen je lichamelijke weerstand schaden. Daardoor kan je sneller besmet raken maar ook zwaarder ziek worden. Daarom raadt de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) bijvoorbeeld aan om geen alcohol te drinken in deze coronacrisis.

Slaagkansen bij het stoppen of minderen hangen helaas niet alleen af van de timing en de situatie nu. De omstandigheden moeten ook meezitten. Het feit van (alleen) thuis te zijn, kan helpen. Maar het kan het ook net zwaarder maken om nu te minderen of te stoppen. Gewoon omdat je minder kan rekenen op steun of hulp rondom jou. Of omdat je minder mogelijkheden hebt om je gedachten te verzetten.

Een goede voorbereiding en doordachte aanpak kan je kans op succes aanzienlijk vergroten.

Je kan ook een houvast en steun in de rug vinden in onze gratis online zelfhulptool DASH.

Hoe kan ik het thuis goed voorbereid aanpakken?

  • Verzorg je lichaam. Drink voldoende water doorheen de dag, maar overdrijf ook niet (1 à 2 liter per dag). Dat helpt om gif- en afvalstoffen uit je lichaam te krijgen. Neem lichte, gezonde maaltijden (voldoende groenten en fruit) die mild zijn voor je maag en darmen.
  • Maak thuis werk van een plek waar je je goed kan voelen op moeilijke momenten.
  • Breng je huisgenoten op de hoogte. Wees eerlijk met hen. Hou hen ook op de hoogte van hoe goed of slecht het gaat.
  • Denk even na of er bekenden buitenshuis zijn bij wie je op moeilijke momenten steun zou kunnen vinden via telefoon, chat of video.
  • Neerslachtigheid, somberheid, slaapproblemen en futloosheid kunnen een paar weken aanhouden. Wil je iets innemen tegen die klachten? Overweeg dan vooral natuurlijke supplementen, zoals magnesium of vitamines. Je apotheker kan raad geven.
  • Grijp niet zelf naar slaap- of kalmeringsmiddelen, zware pijnstillers of andere medicijnen op voorschrift. Als je je aan een zware afkick verwacht, overleg dan vooraf (via telefoon) met je dokter. Zo kan je, als dat nodig is, misschien medicijnen in huis halen om klachten op te vangen.

Wat als ik de drang voel opnieuw te gebruiken?

De drang om opnieuw te gebruiken (de ‘craving’), kan je plots en soms ongemeen hard overvallen. Het maakt helaas deel uit van het stoppen of minderen. Bereid je er dus goed op voor.

Hoe sterk de drang ook kan zijn, weet dat die meestal na een paar minuten weer vanzelf vermindert. Je kan het beschouwen als een golf die je overspoelt maar ook weer voorbij trekt. Het komt erop aan die zo goed mogelijk door te komen.

Deze tips kunnen daarbij helpen:

  • Plan je dag goed in. Het is makkelijker om de drang te overwinnen als je weet dat je zo meteen iets anders gaat doen.
  • Stel je beslissing om opnieuw te gebruiken een paar minuten uit. Je zal nadien voelen dat de drang al minder groot is.
  • Zorg voor afleiding. Steek de gedachten aan alcohol, illegale drugs of pillen stokken in de wielen. Dat is thuis niet altijd gemakkelijk, maar zelfs simpele dingen zoals een liedje op de radio meezingen, dansen of fitness-oefeningen doen, zorgen ervoor dat je niet langer op de drang gefocust bent.
  • Probeer je ademhaling te beheersen. De drang kan voelbare stress op je lichaam zetten. Een paar minuten traag en bewust in- en uitademen kan je lichaam helpen ontspannen. Check eventueel online voor instructie-video’s. Ook yoga of andere relaxatie-oefeningen kunnen helpen.
  • Probeer wat je exact voelt vast te pinnen. Denk niet te snel dat een negatief gevoel wil zeggen dat je last hebt van de drang. Ga na wat je juist voelt. Misschien gaat het eerder om boosheid, frustratie, honger, vermoeidheid, verveling, eenzaamheid of stress door de coronacrisis?
  • Zorg voor een zo goed mogelijke nachtrust. Een aantal dingen kunnen daarbij helpen. Overdag voldoende actief bezig zijn, een uur vooraf jezelf tot rust laten komen (zonder gsm-, pc- of televisiescherm), warme dranken of een warm bad voor het slapengaan, geen koffie, energy drinks of tabak in de uren voor het slapen gaan, …
    Voorzie eventueel een extra deken dat je op je bed kan leggen of eraf kan halen. Door de ontwenningsverschijnselen kan je ’s nacht koude rillingen of extra warm krijgen.

Wat als het niet lijkt te lukken?

Maak het stoppen voor jezelf niet moeilijker dan nodig. Als het stoppen of verminderen te zwaar wordt, neemt de kans toe dat je hervalt. Dat kan je ontmoedigen om op een later moment nog een nieuwe poging te doen. Laat het niet zover komen.

Veel mensen hebben overigens meerdere pogingen nodig om erin te slagen te minderen of te stoppen. Als een poging dus niet lijkt te lukken, ligt dat niet louter en alleen aan jezelf. Onthou dat de corona-maatregelen het nu extra moeilijk kunnen maken, ook mentaal.

Zoek hulp als je voelt dat je daar behoefte aan hebt:

  • In noodsituaties kan je nog steeds terecht op de spoeddiensten. Maak je geen zorgen om op spoed besmet te raken: mogelijke corona-patiënten en andere patiënten worden er van elkaar gescheiden gehouden.