Wie stevig mindert of stopt, moet rekening houden met de kans op onthoudingsverschijnselen. Wat je dan voelt, wil eigenlijk zeggen dat je lichaam en geest op zoek gaan naar een nieuw en gezond evenwicht zonder drank, illegale drugs of pillen.

Wat staat mij te wachten?

Meestal vallen de klachten redelijk mee, en houden ze maar een paar dagen aan. Maar afhankelijk van hoe lang en hoeveel je gebruikte, kunnen ze ook een paar weken aanhouden.

Hoeveel last je krijgt, hangt ook van een aantal andere dingen af:

  • Wat je juist gebruikte (welke ‘drug’)
  • Hoe je gebruikte (drinken, roken, basen, snuiven of injecteren)
  • Of je meerdere dingen combineerde (bijvoorbeeld alcohol met illegale drugs of meerdere illegale drugs met elkaar)
  • Hoe goed je lichamelijke en geestelijke gezondheid is
  • Hoeveel steun je rondom jou kan vinden
  • En zelfs de omstandigheden waarin je verblijft.

Belangrijke aandachtspunten

Wil je plots stoppen of radicaal minderen na lang en veel alcoholgebruik? Doe dat nooit zonder advies en begeleiding van de dokter! De ontwenningsverschijnselen kunnen heel gevaarlijk worden.

Wees alert. Sommige beginnende onthoudingsverschijnselen en symptomen van COVID-19 lijken op elkaar. Denk aan koorts en spierpijn.

Wanneer een van de symptomen een droge hoest of het gevoel van zuurstofgebrek is, denk dan aan de mogelijkheid van COVID-19. Bel dan zeker je huisarts.

Hoe onthoudingsverschijnselen inschatten?

Onderstaande illustratie somt een hele lijst van veelvoorkomende ontwenningsverschijnselen op. Ze helpen je inschatten of het al dan niet nodig is een dokter te bellen of naar spoed te gaan. Mildere klachten kan je thuis doormaken.

Neem bij twijfels geen risico. Bel je huisarts of ga naar het ziekenhuis.

Hoe omgaan met milde ontwenningsverschijnselen?

De kans is groot dat zowel je lichaam als geest gaan reageren op het minderen of stoppen. De klachten zo goed mogelijk opvangen, kan mee bepalen of het je zal lukken te minderen of te stoppen.

Bij milde klachten kan je vaak de spanning in je lichaam voelen. Deze tips kunnen daar alvast bij helpen. Een minder gespannen lichaam, maakt het makkelijker om je ook beter in je hoofd te voelen.

  • Drink voldoende water doorheen de dag (1 à 2 liter) en laat zeker koffie, energy drinks en andere dranken met cafeïne achterwege.
  • Eet lichte en gezonde maaltijden (groenten en fruit).
  • Neem een warm bad of warme douche om je spieren te ontspannen.
  • Gebruik een warmwaterkruik om je spieren te ontspannen.
  • Doe stretch-oefeningen voor je armen, benen, nek, schouders en rug.
  • Doe ademhalingsoefeningen om je lichaam tot rust te brengen. Zoek eventueel online filmpjes met instructies.

Focus je dag na dag niet te veel op klachten die aanhouden of niet minderen. Concentreer je op wat stilaan wel beter gaat. Zo merk je dat je vooruitgang boekt.

Wordt het thuis toch te zwaar? Zoek steun en afleiding bij je huisgenoten. Of contacteer vrienden, kennissen of familie via telefoon of online. Maak het jezelf niet onnodig lastig door de klachten helemaal alleen en thuis op te vangen.

Check meer nuttig advies en tips over hoe je kan stoppen of minderen, en over hoe je aan de drang om opnieuw te gebruiken kan weerstaan.