Vaak zijn er voor iedereen die met drank, drugs, pillen of gokken worstelt ook andere personen betrokken: een partner, ouder, kind, broer, zus of ander familieleden. Geen wonder dat één op drie van de oproepen naar De DrugLijn van hen komt. Nu we met zijn allen meer tijd thuis doorbrengen, kan je extra geconfronteerd worden met de impact van het gebruik van een geliefde. Ook moeilijkheden bij het stoppen of minderen maar ook als iemand dreigt te hervallen, kunnen tot grote bezorgdheid leiden.

Als gezins- of familielid kan je een erg belangrijke rol spelen. Ook al lijkt het niet altijd zo, de steun die iemand in de directe omgeving kan vinden, moet vaak niet onderdoen voor de steun die de hulpverlening kan bieden. En in deze bijzondere periode is het mogelijk dat er extra beroep op jou gedaan wordt.

Zorg voor duidelijkheid. Praat alles voldoende door en maak heldere afspraken. Zo weet iedereen wat jullie van elkaar mogen en kunnen verwachten, zeker in deze lockdown-tijden.

Geef je eigen grenzen aan. Duidelijkheid betekent dat je ook aangeeft wat jij aankan, wat je wil en wat niet. Hou die grenzen aan en blijf bij je standpunt. Iemand die het moeilijk heeft met drank, drugs of pillen kan zijn naasten onder druk zetten om alsmaar toegevingen te doen die eigenlijk niet vol te houden zijn.

    Maak samen plannen. Zo goed als mogelijk plannen, kan helpen om het gezinsleven leefbaar te houden. In corona-tijden is dat een extra uitdaging en vergt het misschien improviseren en bijsturen. Blijf daarom zo open mogelijk met elkaar praten. Zo kunnen spanningen en problemen aangepakt worden voor het tot een uitbarsting komt.

    Cijfer jezelf niet weg. Problemen met drank, drugs, pillen, gokken of overmatig gamen, kunnen nu extra zwaar doorwegen op jou als partner, ouder, kind, broer of zus. Laat het niet zover komen dat die problemen jou onderuit halen.

    Hou daarom steeds volgende tips in het achterhoofd:

    • Zoek steun in je omgeving. Het is begrijpelijk dat je je droevig, gestresseerd, verward, bang of boos voelt tijdens een crisis. Praat met mensen die je kan vertrouwen (vrienden, familie). Ook al is het nu via telefoon, een video-call of chat in plaats van face-to-face.
    • Val terug op vaardigheden en ervaringen uit het verleden. Je hebt ongetwijfeld nog al moeilijke omstandigheden de baas gekund. Rust en vertrouwen daarin helpen je om ook de komende tijd je emoties onder controle te houden.
    • Behoud zoveel mogelijk je vaste ritme. Zorg ook in de vele dagen thuis voor een gezonde levensstijl met gezonde voeding, voldoende slaap, beweging en sociaal contact. Dat laatste kan hopelijk thuis maar kan als het moet ook vanop afstand.
    • Verwerk je emoties op een gezonde manier. Als je je overweldigd voelt, probeer dan met een hulpverlener te praten. Stel indien nodig een plan op van waar en hoe je hulp kan vinden voor je lichamelijk en mentaal welzijn.
    • Grijp niet zelf naar alcohol of medicijnen om met je kopzorgen om te gaan. Die gevoelens lijken dan misschien even af te zwakken, maar dit helpt slechts tijdelijk.
    • Zorg voldoende voor jezelf. Niet alleen lichamelijk, maar ook op emotioneel vlak. Je kan thuis online en anoniem aan de slag met tools voor ouders, partners en kinderen van mensen die alcohol of drugs gebruiken: www.druglijn.be/grip
    • Wees op je hoede voor geweld. Veel tijd samen doorbrengen kan de emoties doen oplopen en sneller tot geweld leiden. Geweld is niet alleen lichamelijk, het kan ook om bedreigen, verwijten, chanteren, kleineren en manipuleren gaan. Weet dat het effect van alcohol en andere drugs de kans op geweld kan aanwakkeren. Wees op je hoede en zoek hulp indien nodig. Contacteer de hulpdiensten of praat anoniem met 1712, de lijn voor vragen bij geweld.
    • Zoek hulp als je daar nood aan hebt. Ook al lijkt hulpverlening nu moeilijker bereikbaar, je kan er nog steeds een beroep op doen. Wij kunnen je vertellen waar je terecht kan, dus neem gerust anoniem contact met ons op.

    GRIP - Zelfzorg voor ouders, partners en kinderen

    Nemen de zorgen om je kind, partner, moeder of vader alsmaar toe? GRIP biedt je houvast. Leer je sterktes kennen, verwerf inzicht, besef wie rondom jou een steun kan zijn.

    Volledig zelf, gratis en anoniem.