Home » Tips en Advies » Zwangerschap » Geneesmiddelen

De risico’s van geneesmiddelen tijdens de zwangerschap

De meeste geneesmiddelen houden risico’s in voor je ongeboren kindje. Er zijn enorm veel geneesmiddelen. Elk heeft zijn eigen werking en mogelijke ongewenste effecten.

De gouden regel is: overleg altijd eerst met je arts of vroedvrouw als je een geneesmiddel wil nemen. Doe dat ook als je langdurig medicatie slikt voor een aandoening los van je zwangerschap.

Een zwangerschap kan heel wat ongemakken met zich meebrengen. Slik op zo’n moment niet zomaar een medicijn. Zelfs als je het gewoon bij de apotheek kan gaan kopen zonder voorschrift, zoals pijnstillers of maagtabletten.

Lees steeds aandachtig de bijsluiter. Die geeft informatie over de mogelijke gevaren en bijwerkingen tijdens de zwangerschap.

Wat met vitaminen?

Neem nooit op eigen houtje vitaminen, want een teveel aan vitaminen kan schadelijk zijn. Vraag ook hierover eerst advies aan je arts of vroedvrouw.

Foliumzuur innemen is wel nodig. Dat zorgt voor bloedaanmaak en bevordert de ontwikkeling van de hersenen en het ruggenmerg van je baby. Neem foliumzuur zodra je probeert zwanger te worden, tot en met de eerste 3 maanden van je zwangerschap (0,4 mg per dag).

Wil je zwanger worden?

Hebben alcohol, tabak, drugs een invloed op de vruchtbaarheid?

Ben je zwanger?

De gezondheidsrisico’s van alcohol, tabak, drugs en pillen tijdens de zwangerschap.

Geef je borstvoeding?

Minderen, stoppen of met twijfels zitten, je moet er niet alleen door. Onderschat de waarde van een beetje hulp niet.