Feesten is topsport. Zowel voor, tijdens als na het uitgaan kun je ervoor zorgen dat je fit bent voor een goed feestje.

Voor je vertrekt: eet gezond

Begin met een gezond en evenwichtig avondmaal. Dat betekent een maaltijd met voldoende:

  • koolhydraten (pasta's, aardappelen, rijst, bruin brood). Koolhydraten zijn zetmeelrijke voedingsmiddelen die geleidelijk aan energie vrijgeven waardoor je langer kan uitgaan.
  • vitamines en mineralen (groenten). Voldoende vitamines en mineralen zijn belangrijk voor de uithouding. Een tekort hieraan maakt je futloos.

Eet niet te zwaar of te vettig, maar wel voldoende. Eet je te weinig, dan word je sneller moe.

Tijdens het feest: tussendoortje

Eet een (gezonde) hap tussendoor, zeker als het laat wordt. Zo blijft je energieniveau op peil.

Na het feest: herstellen

Snel herstellen betekent:

  • goed (voldoende lang) slapen;
  • gezond eten. Fruit is een goede keuze na het uitgaan. Fruit vult je vitaminebehoefte aan en bevat bovendien vezels en suikers die je bloedsuikerspiegel weer op peil brengen.
  • voldoende water en geen alcohol drinken;
  • lichte en gezonde tussendoortjes voorzien zoals groenten, yoghurt, fruit(sla) of een milkshake met vers fruit.

Respecteer de 'coming down'-periode die bij druggebruik hoort

Na druggebruik kan je soms moeilijk eten. Naast slapen is eten nochtans het enige hulpmiddel om je energiepeil terug op peil te krijgen.

Als je je energiereserves hebt aangesproken, moeten die ook weer aangevuld worden en dat vraagt vooral eten en rust. Zowel lichamelijk als geestelijk moet je terug op krachten komen.

Opnieuw gebruikten maakt het erger

Een nieuwe dosis stimulerende middelen geeft geen echte energie (ook al lijkt dat wel zo). Het haalt alleen maar meer energie uit je lichaamsreserves. En die reserves zitten al onder hun peil van de nacht feesten ervoor.

Repair-producten

De werking van 'repair'-producten uit smartshops is niet bewezen. Smart drinks & nutriënten zijn vaak voedingssupplementen: vitaminen, aminozuren, mineralen, soms aangevuld met cafeïne. Als je gezond eet, krijg je vanzelf voldoende mineralen en vitaminen binnen. Tegen schadelijke effecten van druggebruik beschermen nutriënten zeker niet.