Home » Tips en Advies » 55+ en alcohol » Alcohol, gezondheid en medicatie

Alcohol, gezondheid en medicatie

Alcohol kan de werking van medicijnen gevaarlijk versterken of net tegengaan. Omgekeerd kunnen medicijnen het verdovend effect van alcohol versterken. En ook op de gezondheidsproblemen zelf heeft alcohol geen positief effect.

Ben je niet zeker of je alcohol mag drinken in combinatie met de medicijnen die je neemt? Heb je een ziekte waarbij je alcohol misschien beter achterwege laat of tot een bepaalde hoeveelheid beperkt? Hieronder vind je enkele voorbeelden van combinaties waarmee het opletten is, maar het advies is steeds: vraag het na bij je huisarts of apotheker.

Medicatie

Alcohol is een verdovende stof. Drinken terwijl je medicijnen neemt die ook versuffend werken, versterkt dat verdovend effect nog.

Dit is onder andere van toepassing op slaap- en kalmeringsmiddelen, antidepressiva, angstremmers, anti-epilepsiemiddelen, zware pijnstillers en bepaalde middelen tegen allergieën.

Je concentratie daalt, de controle over je bewegingen kan afnemen en je kan duizelig worden. De kans op een val en het risico op een ongeluk in het verkeer of thuis nemen sterk toe.

Bloeddruk- en hartproblemen

Alcohol heeft een effect op de bloeddruk en op bloeddrukmedicatie.

Heb je last van een lage bloeddruk?

• Pas dan op met het drinken van een grote hoeveelheid alcohol. Die doet je bloeddruk plots dalen.
  • Neem je medicijnen tegen een lage bloeddruk? Dan kan alcohol hun werking tegengaan, waardoor je je moe en duizelig gaat voelen.

Heb je last van een hoge bloeddruk?

• Weet dan dat dagelijks alcohol drinken je bloeddruk verhoogt.
  • Als je bloeddrukverlagende medicijnen neemt, kan dagelijks drinken hun werking tegengaan.

Alcohol drinken kan tot een snelle bloedsuikerstijging leiden.

Wie diabetes type 2 heeft, moet zich zeker aan de vermelde richtlijnen houden. Wie toch alcohol drinkt, doet dat best tijdens de maaltijd. Zo vermijd je de kans op een hypo.

Hoge cholesterol

Wie last heeft van een te hoge cholesterol, is beter af zonder alcohol.

Drink je toch, beperk je dan tot maximum twee glazen per dag, en hou zoveel mogelijk dagen alcoholvrij. Meer alcohol verhoogt je cholesterolgehalte.

Wie statines neemt en daarbij te veel alcohol drinkt, riskeert bijwerkingen zoals spierklachten.

Hartproblemen

Je leest of hoort vaak dat een beetje alcohol goed is voor het hart. Maar recent wetenschappelijk onderzoek spreekt dat tegen.

Wil je problemen voorkomen? Dan zal een gezonde levensstijl met een gezonde voeding en voldoende beweging veel beter helpen dan een glas alcohol.

Alcohol is zeker geen medicijn. Het zal sowieso niet helpen tegen bestaande hartproblemen.

Ouder worden en alcohol

Naarmate je ouder wordt, verandert er heel wat in je leven. Je kan daardoor minder goed tegen alcohol.

Toenemende risico’s

Alcohol kan een grote invloed hebben op je gezondheid, op de werking van je medicatie en op je levenskwaliteit.

Een glaasje minder

Sommige ouderdomskwaaltjes kunnen verminderen of zelfs verdwijnen door wat minder alcohol te drinken.

Een folder over alcohol voor 55-plussers