Home » Drugs ABC » Speed » Risico’s van speed

Risico’s van speed

Speed brengt risico’s met zich mee op korte en lange termijn. Langdurig gebruik kan leiden tot complete lichamelijke en geestelijke uitputting. Speed leidt niet echt tot lichamelijke verslaving, maar geestelijke verslaving treedt snel op.

Risico’s op korte termijn

• De meestvoorkomende klachten ontstaan doordat speed de bloeddruk doet stijgen. Men kan daardoor last krijgen van hoofdpijn, een verhoogde lichaamstemperatuur, buikpijn, diarree, hartkloppingen, hyperventilatie, spiertrekkingen of spierkrampen.
  • Neusbloedingen of een pijnlijke neus zijn mogelijk.
  • Het energiegevoel blijkt misleidend te zijn. De energie komt niet uit de drug, maar uit het eigen lichaam. Eens de speed uitgewerkt is, voelt men zich extra moe en vaak ook lusteloos. Sommige mensen krijgen op die ellendige momenten de neiging opnieuw te gebruiken. Zo kunnen ze in een vicieuze cirkel terechtkomen.
  • Wie speed neemt, weet nooit wat hij precies gebruikt. De samenstelling en de zuiverheid kunnen enorm verschillen. Twee identiek uitziende pilletjes of poedertjes kunnen een heel andere uitwerking hebben.
  • Bij een te hoge dosis, kan men erg onrustig worden en prikkelbaar of agressief reageren, overmoedig (bijvoorbeeld ook in het verkeer) of (net tegenovergesteld) neerslachtig worden.
  • De stoppen kunnen doorslaan en men kan gaan ‘flippen’. Men wordt paranoïde en kan waanbeelden en -ideeën krijgen, zoals achtervolgingswanen.
  • Bij hoge dosissen kunnen bewusteloosheid, coma en levensbedreigende situaties voorkomen: hartritmestoornissen, hersenbloedingen, ademhalingsstilstand, epilepsie-aanvallen en een verhoogde bloedsuikerspiegel.
  • Speed onderdrukt het hongergevoel en wordt daarom ook gebruikt om te vermageren. Maar wanneer de drug is uitgewerkt, steekt de honger weer de kop op. En dan vliegen de kilo’s er weer aan.

Risico’s op lange termijn

Op lichamelijk vlak

• Er ontstaat een energietekort (door te weinig slaap en voeding).
  • Bij langdurig gebruik vermagert men sterk, waardoor ook de weerstand tegen ziekte vermindert.
  • Puistjes en een vette huid.
  • Risico op extra tandbederf.
  • Schade aan het hart of de bloedsomloop. Er zijn gevallen bekend van hartinfarcten en plotselinge dood na gebruik van speed.
  • Door het snuiven kan het neusslijmvlies gaan ontsteken. Geur- en smaakvermogen gaan achteruit. Iemand kan chronisch verkouden worden en bij sommige mensen komen regelmatig neusbloedingen voor.
  • Hepatitis C is een aandoening aan de lever die wordt veroorzaakt door het delen van snuifbuisjes. Wie speed inspuit en daarbij naalden deelt met andere mensen, loopt risico op besmetting met hiv of hepatitis.
  • Langdurig speedgebruik kan leiden tot tics.

Op geestelijk vlak

Na langdurig gebruik beginnen mensen zich vaak raar te gedragen:

• Men gaat bijvoorbeeld telkens dezelfde handeling herhalen, heeft de drang om apparaten of machines uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten, loopt vaak te kauwen of te tandenknarsen.
  • Men kan depressief worden, maar tegelijk ook zeer wispelturig, prikkelbaar of agressief.
  • Sommige mensen krijgen een amfetaminepsychose en worden angstig, krijgen wanen en hallucinaties. Ze zien bijvoorbeeld kleine voorwerpen of insecten (die soms op of onder de huid lijken te kruipen). Ze voelen zich vaak erg achterdochtig, gedragen zich agressief en hebben last van slapeloosheid.
  • Na enige tijd kan de zin in seks afnemen of kan men in een sociaal isolement terechtkomen.

Risico’s tijdens de zwangerschap

Gebruik geen speed als je zwanger wil worden, tijdens je zwangerschap of borstvoedingsperiode.

Het kan zijn dat je door te gebruiken minder slaapt en minder goed eet. Je kan uitgeput raken en gewicht verliezen. Dat is slecht voor de ontwikkeling van het ongeboren kindje. Aangeboren hartproblemen of afwijkingen aan de ledematen kunnen het gevolg zijn.

Speed versnelt bovendien de hartslag en doet de bloeddruk stijgen. De ongeboren baby voelt die effecten ook. Dit kan bij hem of haar een hersenbloeding veroorzaken. De bloed- en zuurstoftoevoer naar de baby neemt af. Daardoor kan die bij de geboorte kleiner en lichter zijn en dus vatbaarder voor ziektes en infecties.

Speed verhoogt de kans op een miskraam of vroegtijdige bevalling, door het loslaten van de moederkoek.

Hoe verslavend is speed?

Geestelijke afhankelijkheid treedt bij speed snel op. Het wordt op de duur erg moeilijk om zonder speed verder te kunnen, om te stoppen met gebruik of, als men erin slaagt te stoppen, niet te hervallen.

Speed leidt niet echt tot lichamelijke afhankelijkheid, maar is een erg slopende drug, die ondermijnt en uitput. Het lichaam went wel snel aan een bepaalde dosis. Door die tolerantie heeft men op de duur steeds meer nodig om hetzelfde effect te behouden.

Controle over je gebruik

Hoe hou je je gebruik onder controle? Hoe voorkom je problemen? Hoe ga je te werk wanneer je op het punt bent gekomen dat je wil minderen of stoppen?

Ontdek wat je kan doen

Bezorgd om iemand

Er duiken heel wat kopzorgen op als iemand waar je om geeft alcohol, drugs of pillen misbruikt, of overmatig gamet of gokt. Deze pagina’s helpen je op weg.

Ontdek ons advies op maat van partners, familie en vrienden