Home » Drugs ABC » Pijnstillers » Mag ik autorijden als ik pijnstillers neem?

Mag ik autorijden als ik pijnstillers neem?

Pijnstillers kunnen je rijvaardigheid beïnvloeden. De ene pijnstiller houdt op dat gebied meer risico’s in dan de andere. Het is wel degelijk verboden om met de wagen te rijden als je rijvaardigheid hierdoor verminderd is. Je dokter bepaalt samen met jou of je nog in staat bent te rijden.

Pijnstillers kunnen duizeligheid, gezichtsstoornissen, slaperigheid en concentratieproblemen veroorzaken. Zo kunnen ze de kans op een ongeval vergroten.

Maar de ene pijnstiller is de andere niet. Er is een groot verschil tussen een bruistablet paracetamol en een erg zware pijnstillers zoals morfine.

Wetgeving

Slecht weinig mensen weten dat er een wetgeving bestaat over het rijden onder invloed van medicijnen zoals slaap- en kalmeringsmiddelen, antidepressiva of neuroleptica.

Je bent dus strafbaar als de politie zou vaststellen dat je rijvaardigheid verminderd is door gebruik van dat soort geneesmiddelen.

Drie categoriën van pijnstillers

Wat pijnstillers betreft, maakt de regelgeving een indeling in drie categorieën naargelang hun mogelijke invloed op je rijgedrag. Voor elke categorie geldt een ander advies voor het rijden met de wagen.

Check dus steeds de bijsluiter of vraag advies aan geneesheer of apotheker.

Categorie I: negatieve invloed op rijvaardigheid is onwaarschijnlijk

Dit gaat onder andere om paracetamol, acetylsalicylzuur, ibuprofen.

Indien mogelijk moet de geneesheer een pijnstiller uit deze categorie verkiezen, voor een middel uit een andere categorie.

Categorie II: waarschijnlijk een matige invloed op rijvaardigheid

Dit gaat onder andere om codeïne, dextropropoxyfeen, methadon, tramadol.

Bij het voorschrijven van dit soort moet de arts de patiënt het advies geven geen wagen te besturen de eerste dagen van de behandeling of tot het ogenblik dat hij zich bewust is van de effecten.

Categorie III: waarschijnlijk een ernstige invloed op rijvaardigheid

Dit gaat onder andere om bezitramide, buprenorfine, dextromoramide, fentanyl, morfine, pentazocine, pethidine, piritramide, tilidine.

De geneesheer moet bij deze pijnstillers afraden om een wagen te besturen.

Advies van je dokter

Het is dus de dokter die de rijgeschiktheid van de patiënt en de geldigheidsduur van het advies bepaalt.

De geneesheer kent de reden van het gebruik en bepaalt de dosis die je mag gebruiken. Tevens is de geneesheer op de hoogte van eventuele medicijncombinaties. Het kan zijn dat je na een bepaalde gewenningsperiode van de pijnstiller toch nog met de auto mag rijden.

Al deze factoren samen geven de arts voldoende informatie om een inschatting te kunnen maken. Check dus steeds bij je geneesheer of je wel of niet mag autorijden. Weet dat bijvoorbeeld sommige hoestsiropen ook pijnstillers zoals codeïne kunnen bevatten.

Als je veel autorijdt, kun je met je geneesheer bespreken of je niet kan geholpen worden met pijnstillers uit een lagere categorie.

Lees ook altijd de bijsluiter. Die vermeldt wat het effect is van de pijnstiller op de rijvaardigheid.

Pijnstillers en alcohol

Pijnstillers gaan slecht samen met alcohol. Hou in je achterhoofd dat zware pijnstillers opiaten bevatten. Die kunnen bijwerkingen, zoals sufheid en slaperigheid versterken. Ook bij andere pijnstillers bestaat de kans dat je veel sterker op alcohol reageert dan je gewend bent.

Check de bijsluiter en vraag aan je apotheker of geneesheer of het wel OK is om alcohol te drinken als je pijnstillers neemt.