Home » Drugs ABC » Pijnstillers » Risico’s van pijnstillers

Risico’s van pijnstillers

Pijnstillers kunnen bijwerkingen hebben, net als elk ander medicijn. Die kunnen individueel verschillen, naargelang de gevoeligheid en gezondheid van de persoon. Slik enkel medicijnen na advies van een huisarts of apotheker. Lees aandachtig de bijsluiter.

Pijnstillers kunnen ook tot verslaving leiden.

Risico’s op korte termijn

Acetylsalicylzuur (aspirine) werkt in op de maagwand en verdunt het bloed. Volgende nevenwerkingen komen voor:

• maagpijn en brandend maagzuur
  • diarree en braken
  • duizeligheid en slaperigheid
  • hoofdpijn
  • irritatie van het mondslijmvlies

Zware pijnstillers die opiaten bevatten, hebben uiteraard ook bijwerkingen. Deze kunnen gevaarlijk zijn.

• sufheid
  • stemmingsverandering
  • verzwakte ademhaling
  • onderkoeling
  • misselijkheid en braken
  • verstopping
  • bloeddrukdaling

Risico’s op lange termijn

Langdurig gebruik van acetylsalicylzuur (aspirine) houdt volgende risico’s in:

• duizeligheid
  • misselijkheid
  • verwardheid
  • verhoogde kans op maagbloedingen
  • aanhoudende dagelijkse hoofdpijn

Hoe verslavend zijn pijnstillers?

Er is een veel grotere kans op gewenning en verslaving bij zware, narcotische pijnstillers dan bij lichte pijnstillers met acetylsalicylzuur en paracetamol. Bij die zware pijnstillers kan gewenning vrij vlug optreden. Het pijnstillend effect duurt dan steeds minder lang en de pijn wordt alsmaar minder gestild.

Ook gebruik van combinatiepreparaten met codeïne verhoogt het risico op afhankelijkheid, en wordt daarom afgeraden.

Afkick

Bij stoppen met acetylsalicylzuur (aspirine) kunnen ontwenningshoofdpijn en andere ontwenningsverschijnselen voorkomen (misselijkheid, diarree, depressieve gevoelens, rusteloosheid, slapeloosheid en trillen).

Bij stopzetting van zware pijnstillers kunnen ontwenningsverschijnselen zoals geeuwen en tranenvloed, zweten, onrustige slaap, rusteloosheid en prikkelbaarheid optreden. Die klachten zijn ongeveer dezelfde als de ontwenningsverschijnselen bij stoppen met heroïne.

Meer over pijnstillers

Materiaal over pijnstillers