Hou tijd en energie over voor je eigen leven (je school of werk, vrienden of partner, hobby's, ...) en de dingen die je graag doet. Goed voor jezelf zorgen en af en toe ontspannen is belangrijk. Als jij je goed voelt, kan je ook meer betekenen voor iemand anders.

Heb je het moeilijk of voel je spanningen? Probeer dan je leven zo in te richten dat je toch

af en toe plezier kan beleven. Ook al is dat plezier soms moeilijk te vinden. Door een deeltje van je leven of je gedachten in eigen handen te nemen, neem je wat afstand van de situatie thuis.

Probeer je gedachten te verzetten

Jij bent niet verantwoordelijk voor de problemen en jij kan de problemen ook niet in jouw vaders of moeders plaats oplossen. Hoe graag je dat ook zou willen. Je ouders helpen in het huishouden of allerlei klusjes doen is goed, maar jij bent niet de ouder. Je kan beter proberen wat afstand te nemen, in het echt of in je gedachten.

  • Zoek of maak een eigen plekje waar je je goed voelt.
  • Je hoeft niet alles in je eentje op te lossen. Samen gaat beter.
  • Spreek af met je vrienden.
  • Doe wat je graag doet: sporten, muziek luisteren, lezen ...
  • Wees trots op jezelf. Je kan bijvoorbeeld voldoening en zelfwaardering halen uit goede resultaten op school of op je job.
  • Doe ontspanningsoefeningen, want ontspannen kan je leren. Denk eens aan iets als yoga of tai chi.
  • Schrijf je ervaringen en gevoelens neer. Zo schrijf je ze ook van je af.
  • Lach eens goed. Met plezier maken is niets mis!

Praten lucht op

Praten over je zorgen en gevoelens helpt echt. Praten over de problemen van je vader of moeder voelt soms als verraad, maar dat is het absoluut niet. Het lucht op en je kan er weer beter tegen.

Probeer binnen je eigen gezin met iemand te praten: een broer of zus, een van je ouders, of je partner. Misschien heb je een tante of oma waar je bij terecht kan?

Is er niemand in de familie, probeer dan zeker daarbuiten iemand te vinden die je vertrouwen waard is. Bijvoorbeeld je beste vriend(in) of een leerkracht waar je je goed bij voelt.

Er bestaan ook zelfhulpgroepen speciaal voor kinderen van mensen met een alcohol- of drugprobleem, zowel voor minderjarigen als voor volwassenen.

Als je beslist om met een hulpverlener te praten, weet dan dat wat je vertelt tussen jullie blijft. Hulpverleners hebben beroepsgeheim en mogen niet doorvertellen wat jij hen vertelt.

Het is niet gemakkelijk om te praten over de problemen thuis. Ik schaam me over het gedrag van mijn pa als hij gedronken heeft. Maar ik wil hem niet kwetsen.

Joris