Net zoals met ander problematisch gedrag is er niet één oorzaak aan te duiden voor problematisch gamen. Het is een samenspel van verschillende factoren.

De factoren hebben zowel met de gamer (mens) als de game (middel) en de omgeving (milieu) te maken. Het zijn dus niet enkel de games an sich die problemen kunnen geven. Kenmerken van de game, de persoon en de context bepalen samen of het gamen problematisch is of kan worden.

Gamer (mens)

Bepaalde groepen spelers hebben een verhoogd risico op problematisch gamegebruik. Personen met:

  • een verminderde tevredenheid met het dagelijkse leven
  • een negatief zelfbeeld
  • een gebrek aan sociale vaardigheden
  • een hogere mate van eenzaamheid of gebrek aan sociale steun
  • depressieve gevoelens
  • een autismespectrumstoornis
  • een neiging tot uitstelgedrag, snel afgeleid zijn
  • op zeer jonge leeftijd beginnen met gamen
  • een zekere gevoeligheid voor verslaving: personen met een minder goed werkend beloningscentrum in de hersenen hebben nood aan extremere ervaringen en prikkels om een kick te ervaren
  • geslacht: er zijn meer jongens en mannen met problematisch gamegedrag

Omgeving (milieu)

  • vrienden die veel tijd besteden aan gamen
  • problemen in het gezin (ruzies, conflicten thuis) of op school (gepest worden, geen interesse in school, slechte schoolresultaten). Spelen gebeurt dan niet vanuit een positieve drijfveer maar eerder om de onaangename werkelijkheid te ontvluchten.
  • een grote beschikbaarheid en aanbod van games en apparaten waarop men kan spelen thuis, onderweg en bij vrienden
  • weinig of geen toezicht op het aantal uren dat men besteedt aan gamen
  • weinig of geen aandacht of interesse voor deze vorm van vrijetijdsbesteding vanuit de omgeving

Games (middel)

  • er is een ruime keuze aan games: er is voor elke persoon wel een boeiende en aantrekkelijke game
  • het aanbod en ontwikkeling van games evolueert snel. Er is steeds wat nieuws op de markt
  • de gamer kan met een spel beginnen zonder voorkennis en al doende leren (trial and error)
  • de moeilijkheidsgraad wordt geleidelijk opgebouwd zodat de gamer steeds een gepaste uitdaging ervaart
  • games zorgen voor een beloning telkens een bepaald doel bereikt is (korte beloningssystemen)
  • soms worden inspanningen snel beloond, soms duurt het veel langer en moet de gamer veel tijd aan het spel besteden vooraleer verder te kunnen (variabele beloningsstructuur)
  • er zijn telkens nieuwe uitdagingen te overwinnen
  • bij de role playing games kiest men zelf zijn identiteit of rol (avatar), de speler kiest wie hij wil zijn. Hij kan zich onderdompelen in een andere (succesvolle) werkelijkheid en groeit mee met zijn avatar
  • multi-player online games: online spelen die niet uitgespeeld kunnen worden en met mensen over heel de wereld kunnen gespeeld worden
  • naast de beloning in het spel zelf kan gamen geld en prijzen opbrengen. Er worden competities georganiseerd waar gamers het tegen elkaar opnemen. Game en hardware ontwikkelaars sponseren deze events door prijzen te schenken

Gamen en gezondheid

Wat zijn de risico's?

De meeste gamers doen dus aan recreatief gamen, dit wil zeggen dat het blijft bij gamen als hobby of ontspanning. Maar voor een kleine groep kan je wel spreken van problematisch gamen.

Test jezelf
Is gamen gewoon een leuke hobby voor jou? Of dreigt het uit de hand te lopen? Doe de test en check of het gamen riskant wordt.

Mijn kind en gamen. De meest gestelde vragen

Folder voor ouders over gamen.