Wie geen risico's wil lopen, gebruikt beter niet. Dat geldt voor alle drugs, dus ook voor cannabis. Cannabisgebruik houdt altijd risico's in.

Kies je ervoor om toch te gebruiken? Met onderstaande tips kan je de risico's beperken.

Wanneer gebruiken?

  • Gebruik alleen als je je lichamelijk en geestelijk goed voelt. Als je een slechte dag hebt, is de kans groot dat je je door de cannabis nog slechter zal voelen.
  • Gebruik met mate: niet elke dag, maar af en toe of enkel bij een speciale gelegenheid.
  • Gebruik alleen voor je plezier, niet om problemen te onderdrukken.
  • Laat je auto, brommer of fiets aan de kant als je hebt gebruikt.
  • Gebruik niet tijdens/voor school, studie of werk.
  • Gebruik niet als je zwanger bent of borstvoeding geeft.
  • Zorg ervoor dat cannabisgebruik en -bezit niet gepaard gaat met verzwarende omstandigheden en openbare overlast. Gebruik bijvoorbeeld niet in het bijzijn van minderjarigen. Zo vermijd je problemen met de politie en het gerecht.

Hoe gebruiken?

  • Doseer voorzichtig. Of je het nu eet, rookt of drinkt, omdat het THC-gehalte in cannabis erg kan verschillen, is het heel moeilijk om vooraf een dosis in te schatten.
  • Diep inhaleren of de rook lang vasthouden doe je beter niet. Het is een mythe dat je enkel door diep in te ademen 'stoned' kan worden of een beter effect krijgt. Het zorgt er alleen voor dat kankerverwekkende stoffen nog meer kans hebben om zich af te zetten in de longen.
  • Cannabis wordt meestal gerookt, door velen ook samen met tabak. Roken (met of zonder tabak) is schadelijk voor de longen. Cannabis kan verdampt worden (met een vaporiser). Daarbij wordt cannabis verhit maar niet verbrandt waardoor er minder schadelijke stoffen in de longen raken. Veel hangt daarbij echter af van de kwaliteit van de vaporiser en de temperatuur waarop de cannabis verhit wordt.
  • Cannabis combineren met alcohol, andere illegale drugs of medicijnen zorgt altijd voor bijkomende risico's en doe je dus beter niet.
  • Cannabis verwerken in eten of drinken is af te raden. De effecten laten langer op zich wachten, waardoor je in verleiding kan komen om in afwachting extra te gebruiken. Voor je het weet, heb je te veel binnen en dan kan je niet meer terug.
  • Als je toch cannabis eet of drinkt, hou er dan rekening mee dat het tot twee uur kan duren voor de effecten hun volle kracht hebben. Gebruik dus niet te veel ineens en wacht lang genoeg voor je bijneemt.

Loop jij meer risico op problemen?

  • Ben je jonger dan achttien, dan gebruik je het best geen cannabis.
  • Meer en meer onderzoek toont aan dat regelmatig cannabisgebruik blijvende veranderingen in de hersenen veroorzaakt, vooral bij jonge gebruikers. Je hersenen zijn nog volop in ontwikkeling (tot de leeftijd van 20 à 25 jaar) en dat maakt je extra gevoelig voor de effecten en risico's van cannabis.
  • Cannabisgebruik voor je achttien bent, verhoogt de kans op problemen en een cannabisverslaving (afhankelijkheid) op latere leeftijd. Hoe vaker je gebruikt, hoe groter die kans wordt.
  • Bekijk wat cannabis doet in je hersenen (op de Nederlandse site van Jellinek).
  • Heb oog voor wat cannabis doet met jou. Heb je tijdens of na het gebruik last gehad van heel angstige, depressieve of achterdochtige gevoelens? Wees dan extra voorzichtig als je opnieuw zou gebruiken. Je kan immers gemakkelijker last krijgen van flashbacks, waarbij je de negatieve gevoelens onverwacht opnieuw beleeft - zelfs als je niets hebt gebruikt.
  • Mensen die psychisch kwetsbaar zijn of psychische problemen hebben, gebruiken beter geen cannabis. Zij lopen namelijk meer risico op een cannabispsychose. Bij mensen die aanleg hebben voor psychotische stoornissen, kan cannabisgebruik die aanleg sneller aan de oppervlakte brengen. Cannabisgebruik kan een bestaande psychotische stoornis ook verergeren.
  • Mensen met long- of hartproblemen gebruiken beter geen cannabis. Cannabis roken is immers schadelijk voor je longen. Cannabis doet bovendien je bloeddruk dalen en zorgt voor een snellere hartslag.

Test Jezelf

Hoe riskant is jouw cannabisgebruik? Hoe staat het met je kennis over cannabis? Doe anoniem de test!

Online Zelfhulp

Wil je aan je cannabisgebruik werken? Ga gratis en anoniem aan de slag met ons online zelfhulpprogramma.

Cannabis. De meest gestelde vragen

Folder over cannabis

Meer over cannabis