Alcohol is een schadelijke stof. Dat beseffen steeds meer mensen. Of je alcohol drinkt of niet is een persoonlijke keuze. Vraag je je ook af hoe je de risico’s van alcohol kan beperken? Dan zijn er gelukkig richtlijnen die houvast bieden.

Richtlijn

Om de risico’s van alcoholgebruik te beperken, drink je best niet meer dan 10 standaardglazen per week.

Wil je geen risico lopen, dan drink je beter geen alcohol. Als je wel alcohol drinkt, spreid je dit gebruik best over meerdere dagen in de week en drink je een aantal dagen niet.

Wat is een standaardglas?

Een standaardglas bevat altijd dezelfde hoeveelheid alcohol, onafhankelijk van de grootte van het glas of het soort alcohol (10g pure alcohol). Wanneer een alcoholische drank dus wordt geschonken in het juiste glas, bevat elk glas ongeveer evenveel alcohol.

Er bestaan wel uitzonderingen op die regel: een glas zwaar bier of een cocktail bevat meer alcohol dan een standaardglas. Onderstaande tabel geeft je alvast een idee.

Voor wie is deze richtlijn?

Deze richtlijn is bedoeld voor mannen en vrouwen boven de 18 jaar.

En wat met jongeren?

Jongeren onder de 18 jaar drinken best geen alcohol. Ook al laat de Belgische wet bieren en wijnen vanaf 16 jaar toe. De hersenen van jongeren zijn nog volop in ontwikkeling en alcohol kan die schaden. Omwille van de gezondheidsrisico’s blijft alcohol tot 18 jaar beter achterwege.

Let op: sommige mensen lopen meer risico

Sommigen lopen meer risico op negatieve effecten van alcoholgebruik. Behoor je tot een van deze groepen, dan ben je best extra voorzichtig met alcohol.

  • Ouderen
  • Jongvolwassenen tussen de 18 en 24 jaar
  • Mensen die medicatie of andere drugs gebruiken
  • Mensen met al dan niet alcohol-gerelateerde gezondheidsproblemen die kunnen beïnvloed worden door alcoholgebruik
  • Mensen met psychische problemen
  • Mensen met een laag lichaamsgewicht
  • Mensen een voorgeschiedenis van alcoholproblemen in de familie

Uiteraard houdt de richtlijn ook geen rekening met je persoonlijke situatie. Vraag bij twijfels best advies aan een hulpverlener.

Soms drink je beter geen alcohol

  • In het verkeer (ook te voet of met de fiets)
  • Voor, tijdens en onmiddellijk na lichamelijke inspanningen en sport
  • Bij het bedienen van machines, elektrische apparaten, ladders, enzovoort
  • Voor en tijdens het werk
  • Wanneer je verantwoordelijk bent voor de veiligheid van anderen
  • Tijdens activiteiten waarbij alertheid en vaardigheden nodig zijn

Zwangerschap

Alcohol is schadelijk tijdens alle fasen van de zwangerschap.

Als je zwanger wil worden, tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoedingsperiode is geen alcohol drinken de veiligste optie.

Tips

Ben je van plan alcohol te drinken, dan kunnen deze tips helpen om problemen te voorkomen:

  • Bepaal vooraf hoeveel je wil drinken en hou je aan dat voornemen
  • Beperk het aantal glazen dat je per keer drinkt
  • Drink traag, eet bij het drinken en wissel alcohol af met alcoholvrij
  • Blijf binnen de wekelijkse richtlijn

Alcohol en gezondheid

Wat zijn de risico's?

Alcohol brengt risico's met zich mee op korte en lange termijn. Op korte termijn zijn een kater, een 'black-out', problemen met verkeersveiligheid, agressie en ongevallen de grootste risico's.

Test jezelf
Hoe riskant is mijn alcoholgebruik? Hoe staat het met mijn kennis over alcohol?

Alcohol. Hoeveel is te veel?

Folder voor volwassenen die de risico's van alcohol belicht en een inschatting toelaat van hoe riskant je eigen drinkgedrag is.