De quarantaine kan ervoor zorgen dat je veel minder om handen hebt. En dat nu dingen wegvallen die de impact van drank, drugs en pillen op je leven normaal gezien beperken. Tegelijk kunnen drank, illegale drugs en pillen je extra kwetsbaar maken voor COVID-19. Zo staat vast dat veel en regelmatig alcoholgebruik je weerstand tegen besmetting verzwakt. Wie een verlaagde weerstand heeft, kan ook zwaarder ziek worden. Daarom raadt de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) alcoholgebruik nu af. Uiteraard kunnen ook illegale drugs je gezondheid en weerstand ondermijnen.

Het is de moeite waard je gebruik nu te proberen matigen. Gewoontes die nu bewust of onbewust ontstaan, worden later misschien moeilijker te doorbreken. Gebruik daarom nooit alcohol, illegale drugs of medicijnen zonder erbij stil te staan.

Als je ervoor kiest ze te gebruiken, bepaal dan duidelijke grenzen en limieten. Twijfel je hoe riskant je gebruik is? Doe dan anoniem en vrijblijvend een van onze zelftests.

Zo hou je je gebruik binnen de perken

  • Bepaal hoeveel je gaat gebruiken, en hoe vaak. Maak eventueel zelfs een planning of hou een dagboek bij. Vraag vrienden om vanop afstand mee op te volgen of je je voornemens kan aanhouden. Voorzie ook steeds dagen waarop je niet gebruikt.
  • Stel je eerste gebruik van de dag zo lang mogelijk uit. Dat is een simpele manier om ervoor te zorgen dat je minder gebruikt.
  • Denk goed na over hoeveel alcohol, medicijnen of illegale drugs je in huis haalt. Meer in huis hebben, kan je aanzetten om ook meer te gebruiken.
  • Kom niet in de verleiding om alcohol, illegale drugs of medicijnen te combineren. De risico’s daarvan zijn extra groot.
  • Neem geen medicijnen zonder advies of voorschrift van je dokter of je apotheker.
  • Denk goed na over andere dingen die je kan doen in plaats van alcohol, illegale drugs of medicijnen te gebruiken. Online gokken of overmatig gamen zijn geen goed idee. Ook dat kan tot gewoontes leiden die later moeilijker te doorbreken zijn.
  • Hou je voor alcohol aan de bestaande richtlijn: beperk je gebruik tot maximaal 10 standaardglazen per week, drink die uiteraard niet allemaal op één gelegenheid en hou een paar dagen alcoholvrij. Voorkom dat je de glazen extra vol doet en drink niet rechtstreeks van de fles.
  • Heb je toch meer gebruikt dan je had voorgenomen, hou er dan rekening mee dat er klachten of onthoudingsverschijnselen kunnen opduiken bij het minderen of stoppen. Meer over hoe je daarmee om kan omgaan vind je hier.

Verveling, stress, frustraties, eenzaamheid, onzekerheid of slaapproblemen kunnen de verleiding groter maken om te gebruiken. Ga op zoek naar gezonde manieren om met die problemen om te gaan in plaats van drank, drugs of pillen. Check deze tips.