Weegt de hele situatie op jou? Om wat voor reden dan ook? Voel je dat de angst, onzekerheid, de stress of de eenzaamheid begint te wegen? Deze tips kunnen je helpen het hoofd boven water te houden.

  • Ga af op betrouwbare informatie. Informatie kan je geruststellen maar kan ook net ongerust maken. Geloof niet alles wat je op social media ziet langskomen. Soms zijn die nieuwtjes fout. Informeer je via betrouwbare bronnen zoals www.info-coronavirus.be of het nummer 0800 14 689
  • Beperk hoeveel nieuws je oppikt. Geef je hoofd voldoende rust. Probeer niet heel de dag door het nieuws te volgen of met je gedachten bij corona te zijn. Dat kan je extra stress en bezorgdheid bezorgen. Overdrijf dus niet.
  • Zoek steun rondom jou. Het is begrijpelijk dat je het moeilijk krijgt. Je bent zeker niet alleen. Ook al moet dat via telefoon, via chat of met beeldbellen, praat met mensen die je kent en vertrouwt (vrienden, familie).
  • Hou een vaste regelmaat aan. Ook al lijkt het leven op zijn kop te staan, het blijf belangrijk om je dag structuur te geven. Hou vaste gewoontes zoveel mogelijk aan: uur van opstaan en slapen gaan, maaltijden, enzovoort. Plan activiteiten in. Zorg voor beweging binnen of buiten. Zoek regelmatig sociaal contact (vanop afstand).
  • Vertrouw op wat je kan en op je ervaring. Je hebt vroeger waarschijnlijk nog al moeilijke momenten doorgemaakt. Onderschat niet wat je daaruit geleerd hebt. Focus je gedachten daarop en vind zo rust en vertrouwen. Geloof in jezelf.
  • Zorg voor afleiding en ontspanning. Probeer te ontspannen door te bewegen (wandelen, fietsen, tuinieren, rustig sporten, …). Ga op het internet op zoek naar informatie of online lessen yoga, relaxatie en ademhalingsoefeningen. Zoek de natuur in je buurt op of verwen jezelf eens met een ontspannend warm bad of een lange douche.
  • Grijp niet naar drank, illegale drugs of pillen om met angst, eenzaamheid of stress om te gaan. Rust, afleiding of troost zoeken door naar alcohol, illegale drugs of medicijnen te grijpen, is geen goed idee. Ze werken maar tijdelijk en kunnen je problemen na verloop van tijd alleen maar groter maken. Ze kunnen ook een averechts effect hebben: soms kunnen ze onrust of andere negatieve gevoelens versterken.
  • Blijf er niet mee zitten. Wordt het jou allemaal te veel, zoek dan contact met iemand. Praat met een bekende (vriend, familie, buur, … of ook hulpverlener). Onderschat nooit de kracht van een babbel of gesprek. Weet dat je ook bij onze lijn terecht kan.