Je wacht best zo lang mogelijk met alcohol drinken. Voor de leeftijd van 18 jaar drink je best geen alcohol. Want alcohol is nu eenmaal niet goed voor je lichamelijke en geestelijke ontwikkeling.

Het verschil met volwassenen

  • Je bent veel kwetsbaarder en gevoeliger voor de effecten van alcohol dan volwassenen. Het kan zijn dat je nog minder weegt of letterlijk kleiner bent dan volwassenen. Daardoor kan een kleine hoeveelheid alcohol al hard aankomen. Ook je lever is het niet gewoon om alcohol af te breken. Daardoor voel je de effecten van alcohol veel sterker. Je vindt op een andere pagina het overzicht van alle risico's van alcohol voor volwassenen - die gelden voor jou als minderjarige dus nog meer.
  • Je kan domme dingen doen zonder dat je weet wat er gebeurt. Soms zijn dat dingen waar je achteraf spijt van hebt. Bijvoorbeeld ruzie maken, vandalisme (iets vernielen), flirten met het liefje van je beste vriend(in), …
  • Je hersenen zijn nog volop in ontwikkeling. Alcohol verstoort die groei en kan, vooral wanneer je vaak of veel drinkt, leiden tot leerproblemen en verminderde geheugenprestaties. Je kan je minder goed concentreren, je kan minder goed informatie verwerken, je hebt meer moeite met moeilijke dingen, je gaat minder nauwkeurig werken, je bent veel vlugger moe, enzovoort.
  • Ook jij, als persoon, moet nog groeien. Je gaat nog veel nieuwe leuke dingen ontdekken, maar ook af en toe tegenslag hebben, verdrietig of ontgoocheld zijn. Opgroeien betekent: op je eigen manier met al die gevoelens leren omgaan. Maar te veel alcohol drinken is net een manier om die gevoelens weg te stoppen. Zo leer je niet met tegenslagen of verdriet om te gaan.

Sport en alcohol

Ook sport en alcohol gaan niet samen. Wat sport doet voor je lichaam, breekt alcohol weer af. Wat gebeurt er als je alcohol drinkt en sport?

  • Je aders gaan wijd open staan, je hart moet harder pompen, je spieren komen zuurstof te kort en je lichaamstemperatuur daalt.
  • Je hersenen zijn verdoofd, je reactie- en uithoudingsvermogen is kleiner en je coördinatie is om zeep. Bovendien loop je meer risico op blessures.
  • Je lever is druk bezig met de alcohol af te breken. Daardoor heeft die geen energie over om de spieren te voeden. Je gaat minder goed presteren.
  • Ook alcohol drinken na het sporten is geen goed idee. Als je sport, maak je melkzuur aan. Je lever moet die afbreken. Als je alcohol drinkt na het sporten, gaat je lever eerst de alcohol afbreken en niet het melkzuur. Je spieren verzuren dan en voelen moe en stijf aan.

Nee zeggen

Ook al weet je dat alcohol drinken niet gezond voor je is, het is niet altijd gemakkelijk om neen te zeggen. Je wil de ander niet kwetsen, je voelt je schuldig als je iets weigert aan iemand, je wil ruzie vermijden. Om neen te zeggen, moet je sterk in je schoenen staan, assertief durven zijn. Én weten dat het geen feest is enkel en alleen omdat er alcohol is. Het is feest omdat je met je vrienden samen plezier maakt.

Omwille van deze risico's, gelden voor minderjarigen andere regels dan voor meerderjarigen. Wat zegt de wet?